سولفورافان موجود در جوانه‌ی کلم بروکلی می‌تواند چاقی را کاهش دهد

7 مارس 2017- یک ترکیب شیمیایی بنام سولفورافان[1] که با غلظت بالا درجوانه‌ی کلم بروکلی وجود دارد، به کاهش چاقی کمک می‌کند.

بر اساس این آزمایشات، مولکول سولفورافان از طریق تولید سلولهای چربی قهوه‌ای به افزایش مصرف انرژی و کاهش چاقی کمک کرده و از سوی دیگر اندوتوکسمی متابولیکی(metabolic endotoxemia) را از طریق بهبود فلور روده کاهش می‌دهد. پیش از این مشخص شده بود که این ماده با فعال سازی یک فاکتور رونویسی بنام Nrf2 یا (nuclear factor (erythroid-derived 2)-like 2)که تعادل اکسیداسیون احیاء را در سلول کنترل می‌کند و با افزایش توانایی ضد اکسیداسیونی بدن و سم زدایی از ترکیبات شیمیایی وارد شده به بدن، در پیشگیری از سرطان موثر است. از سوی دیگر بهم خوردن تعادل اکسیداسیون- احیاء به دلیل تغذیه‌ی بیش از حد یا چاقی با پاتوژنز بسیاری از بیماریها ارتباط دارد.

در مطالعه‌ی حاضر که توسط پژوهشگران دانشگاه  کانازاوا با همکاری محققان شرکت Kagome انجام گردید، وزن بدن موشهایی که با رژیم پر چرب همراه با ساپلیمنت سولفورافان تغذیه می‌شدند با موشهایی که با همین رژیم غذایی بدون ساپلیمنت سولفورافان پرورش یافته بودند، مقایسه گردید.

 محققان دریافتند که سرعت افزایش وزن موشهایی که در کنار رژیم غذایی خود از ساپلیمنت  سولفورافان نیز استفاده می‌کردند، 15 در صد کمتر از موشهایی است که سولفورافان دریافت نمی‌کردند. همچنین چربی شکمی گروه اول نسبت به ابتدای آزمایش 20 درصد و میزان استئاتوز کبدی و قندخون موشهای دریافت کننده‌ی سولفورافان، کاهش یافته بود.

تحقیقات بیشتر نشان داد که :

1)    سولفورافان موجب افزایش غلظت پروتئین[2] UCP-1 شده و سرعت قهوه‌ای شدن[3] بافت چربی را افزایش می‌دهد که به نوبه‌ی خود میزان مصرف انرژی و سوختن چربیها را افزایش می‌بخشد.

2)    سولفورافان فراوانی نسبی خانواده‌ی باکتریایی Desulfobivrionaceae را در روده کاهش می‌دهد، این خانواده‌ی باکتریایی اندوتوکیسنی[4] ( LPS) را ترشح می‌کنند. با کاهش جمعیت این باکتریها میزان این اندوتوکسین در خون کاهش می‌یابد و درنتیجه اندوتوکسمی متابولیکی[5]  کاهش می‌یابد.

بر این اساس دوعملکرد جدید برای سولفورافان کشف گردید، که عبارتند از:

1)    بهبود چاقی با قهوه‌ای شدن سلولهای چربی و افزایش مصرف انرژی

2)     بهبود فلور باکتریایی روده‌ی افراد چاق که به دلیل رژیم غذایی پرچرب و اندوتوکسمی متابولیکی ایجاد می‌شود. از سوی دیگر در موشهای فاقد ژن فاکتور رونویسی Nrf2 که با رژیم غذایی پرچرب همراه با ساپلیمنت سولفورافان تغذیه می‌شدند، کاهش سرعت اضافه وزن یا سوختن چربیها از طریق تولید بافت چربی قهوه‌ای مشاهده نگردید. این نتایج اهمیت Nrf2 را به عنوان مولکول هدف سولفورافان برای بهبود چاقی به روشنی نشان می‌دهد. دو عملکرد  جدید سولفورافان می‌تواند به بهبود التهاب کبد یا بافت چربی و مقاومت به انسولین همچنین جلوگیری از بیماریهای ناشی از سبک زندگی کمک کند.

 در مطالعات بالینی در آینده، سولفورافان به عنوان یک مکمل غذایی برای بهبود فلور باکتریایی روده  بررسی خواهد شد. انتظار می‌رود پس از ارزیابی اثرات آن بر پیشگیری از چاقی، التهاب و مقاومت به انسولین و همچنین بررسی ایمنی استفاده از آن، بصورت مکمل عرضه شود.

منبع و سایت خبر:

 Diabetes, 2017; db160662 DOI: 10.2337/db16-0662

 www.sciencedaily.com/releases/2017/03/170307100402.htm

 



[1]سولفورافان

یک ماده‌ی فیتوکیمیکال است که ماده‌ی پیش ساز آن بنام glucoraphaninدر جوانه‌ی بروکلی موجود است و توسط آنزیم myrosinaseدر بروکلی و myrosinaseتولید شده توسط میکروبهای روده‌ای به سولفورافان تبدیل می‌شود. درمطالعه‌ی اخیر glucoraphaninاز جوانه‌های بروکلی استخراج و درمطالعات حیوانی استفاده شد اما از آنجائیکه ماده‌ی فعال در داخل بدن، سولفورافان است در این مقاله‌ی مقدماتی با نام سولفورافان معرفی گردید.

 

[2]پروتئین Uncoupling-1 این پروتئین با نام اختصاری UCP-1در میتوکندری سلولهای چربی یا ادیپوسیت‌ها یافت می‌شود و نقش اساسی در تبدیل  انرژی به گرما یا سوزاندن چربیها دارد.

 

[3]براونینگ یا قهوه‌ای شدن سلولهای چربی

به تازگی قهوه‌ای شدن سلولهای چربی سفید کشف شده است که در آن سلولهای چربی بژ دارای ویژگیهایی قابل مقایسه با سلولهای  چربی قهوه‌ای می‌شوند. در روشهای تبدیل  بافت چربی سفید به ادپیوسیت‌های بژ بیان پروتئین UCP-1افزایش می‌یابد که منجر به جلوگیری و درمان چاقی می‌شود، بنابراین اخیرا توجه زیادی به این زمینه از تحقیقات شده است.

 

[4]اندوتوکسین:

یکی از اجزاء دیواره‌ی سلولی باکتریهای گرم منفی لیپو پلی ساکاریدها یا LPSاست که به عنوان اندوتوکسین شناخته می‌شوند. این مواد توسط روده جذب شده و موجب التهاب در بدن می‌شوند. باکتریهای گرم منفی به باکتریهایی گفته می‌شود که با رنگ آمیزی گرم، رنگ نمی ‌گیرند.

 

[5]اندوتوکسمی متابولیکی :اندوتوکسین باکتریهای گرم منفی -که در روده به دلیل رژیم غذایی پرچرب تکثیر می‌شوند- وارد بدن شده و مقدار آنها درخون افزایش می یابد و منجر به التهاب مزمن بافت چربی و کبد می‌شود که به آن اندوتوکسمی متابولیکی گفته می‌شود.